Kære medlemmer af Design for Alle,
Jeg synes, at vi i Design for Alle i 2017 er nået godt omkring både temaer og emner på vores gå-hjem- møder. Vi har i årets løb fx set på digitale design udfordringer, brugerbehov og implementering af design for alle i store projekter som Metro og Letbane.
Nederst har vi et tilbageblik på 2017s mødetilbud/aktiviteter for medlemmerne, som nu er understøttet af en velfungerende hjemmeside samt Facebook-aktivitet med mange gode og løbende opdateringer og nyheder. Siden er velbesøgt, og I må meget gerne dele siden med jeres medarbejdere og kollegaer.
Vi har nu afsluttet vores overførsel af Design for Alles regnskabs og medlemsstyring til vores nye regnskabsansvarlige Anne-Marie Sejr, som nu har igangsat udsendelse af kontingentopkrævningerne for 2018.
Husk Design for Alles generalforsamling 2018 tirsdag den 27. februar kl. 15.00-18.00. Sæt kryds i kalenderen allerede nu!
Generalforsamlingen vil have et stærkt fagligt indlæg kl. 15.00-16.30, hvor Kasper Nizam, m.fl. fra firmaet Social Digital vil fortælle om, hvordan man kan sætte fokus på fysiske som digitale værktøjer, som kan støtte medborgere med et kognitivt handicap. Et område som er under udvikling og ret nyt i digital henseende.
På generalforsamlingen vil vi også præsentere vores samlede Gå-hjem-møde-program for 2018 – har I/du en ide til et tema eller virksomhedsbesøg, hører vi meget gerne herom.
Allerede nu kan vi annoncere de første tre arrangementer om digital tilgængelighed i foråret 2018.
1. februar kl. 15-17: Interessegruppen for Digital Tilgængelighed præsenterer ”Analytics og Tilgængelighed”
Interessegruppen for Digital Tilgængelighed får besøg fra London af Bryn Anderson, Digital Inclusion Consultant hos Siteimprove, som vil udforske business casen for tilgængelighed.
Bryn stiller spørgsmålet: “How can usability insights drive online user experience optimisation, increase conversions, and help manage your digital reputation.”
Bemærk, at oplægget vil være på engelsk.
Sted: Siteimprove, Sankt Annæ Plads 28, 1250 København K
18. april kl. 15-17: Interessegruppen for Digital Tilgængelighed præsenterer ”Et smugkig på WCAG 2.1”
Allerede i sommeren 2018 forventes det at den nye version af Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 vedtages som en official anbefaling fra webstandardorganisationen W3C.
Stein Erik Skotkjerra er Lead Accessibility Strategist hos Siteimprove og sidder med i den W3C-arbejdsgruppe, der arbejder på WCAG 2.1 standarden. Stein Erik vil den 18. april fortælle om den nye WCAG-standard. Få bl.a. svar på:
- Hvad kommer den nye standard til at indeholde?
- Hvordan adskiller den sig fra den tidligere version?
- Hvilken version bør man følge?
Oplægget vil være relevant for alle, der arbejder med digitale produkter eller services, og særligt relevant for folk, der arbejder med indhold til mobile enheder, da der i den nye standard er et særligt fokus på dette område.
Sted: Siteimprove, Sankt Annæ Plads 28, 1250 København K
17. maj: Global Accessibility Awareness Day (GAAD)
Global Accessibility Awareness Day sætter for syvende år I træk fokus på vigtigheden af digital tilgængelighed.
Sæt allerede nu kryds i kalenderen, så du kan benytte dig af udbuddet af events og webinarer på denne dag.
Bemærk: Ny lovgivning for tilgængelighed på offentlige websites og apps træder i kraft 23. september 2018
EU-direktivet om tilgængelighed på offentlige websites og apps er lige nu ved at blive implementeret i dansk lovgivning. Den nye lov træder i kraft den 23. september 2018, og det stiller krav til både myndigheder og leverandører.
Design for Alle følger lovgivningsarbejdet tæt, og Interessegruppen for Digital Tilgængelighed regner med at kunne tilbyde adskillige arrangementer i 2018 med netop dette tema.
Information om konference
Design for alle vil gerne benytte lejligheden til at gøre opmærksom på en konference som Social Digital afholder i det nye år! Onsdag den 17. januar 2018 er en konference om den Fælles Digital Fremtid hos Syddansk Sundhedsinnovation i Odense i samarbejde med Welfare Tech.
Formålet med konferencen er at sætte fokus på, hvordan fremtidens digitale muligheder kan forbedre livskvaliteten for borgere med handicap og social udsathed.
Målgruppen for konferencen er beslutningstagere i kommuner og regioner, brugerorganisationer og NGO’er samt fonde og IT-virksomheder, der udvikler løsninger på socialområdet.
Du får oplæg fra bl.a.:
- Thorkild Olesen, formand for Danske Handicaporganisationer
- Andreas Hjorth Frederiksen, projektdirektør i tænketanken Mandag Morgen (pr. 1. dec.17) og tidl. programchef i Egmont Fonden og leder af udviklingsbureauet Social+
- Susanna Laurin, CEO i svenske Funka og ekspert i EUs kommende webdirektiv med nye krav til digital tilgængelighed
- Morten Hjelholt, forsker i det inkluderende digital samfund på IT-Universitetet
- Anders Justian, designchef i Social Digital om fremtidens digitale løsninger til borgere med handicap og social udsathed.
… og mange flere spændende oplæg og workshops.
Du kan se program og læse mere om konferencen her: www.socialdigital.dk/faellesdigitalfremtid
Du kan også købe din billet her: https://faellesdigitalfremtid.nemtilmeld.dk/
Det koster 1.000 kr. eks. moms at deltage i Fælles Digital Fremtid.
Oversigt over afholdte aktiviteter og møder i 2017
21/11 2017
Gå hjem møde 7. december hos Metroselskabet og Hovedstadens Letbane.
Læs her >>
31/10 2017
Gå hjem møde 15. november i Handicaporganisationernes Hus
Læs her >>
11/5 2017
Hør hvordan Rejseplanen arbejder med sikring af digital tilgængelighed.
Læs her >>
25/1 2017
Webtilgængelighed for frontend-udviklere.
23/1 2017
Oplæg om DSB Design og generalforsamling 2017.
Læs her >>
I ønskes alle en glædelig jul og godt nytår,
På vegne af bestyrelsen
Med venlig hilsen
Hans Chr Kirketerp-Møller
Formand Design for Alle