Københavns Metro – togsæt
De københavnske Metrotog er førerløse togsæt. Et togsæt består af tre vogne, der fremstår som ét åbent rum med plads til 300 passagerer fordelt på 100 siddepladser og 200 ståpladser. Desuden er der plads til cykler, kørestole og barnevogne.
Sæderne hænger frit ud fra væggen, og det giver plads under sædet til bagage og den blinde passagers førerhund, togsættet er samtidig nemt at rengøre. De mørkeblå sæder og de skriggule støttebøjler giver en stærk kontrast til togsættes lyse vægge og gulv.
Metrotoget har panoramaruder i fronten og langs siderne. Det giver passagerne et godt udsyn og mulighed for at følge rejsen i de veloplyste tunneler.
Designprocessen
Togets design er et resultat af en bevidst designproces og strategi, hvor brugerne har været inddraget fra projekteringsfasen. Der er gennemført tests i fuldskala modeller med alle brugergrupper og foretaget uddybende interviews. Det har været målet at opnå optimal tilgængelighed for alle, herunder at sikre et minimum af afstand mellem perron og station, hvilket er lykkedes.
Vurdering
(+) Toget er tilgængeligt og trygt for alle passagergrupper, som et resultat af et omfattende danskarbejde med at undersøge, klarlægge og fastholde brugerkravene gennem hele processen – frem til det færdige produkt.
Tog og stationer opfattes som et samlet system.
(-) Der mangler gode støttemuligheder for de stående passagerer, der ikke kan nå håndbøjlerne i loftet. Der mangler endvidere bedre støttemuligheder i forbindelse med sæderne for eksempel for børn der står midtergangen.
Design
Giugiaro Design, Ansaldo´s designer. Togsæt: Specifikation & Designkoordinering: Carl Bro Design, Bygherre rep. Stationer: Designkoordinering af metrosystem: KHR A/S, Bygherre rep.
Producent
Ansaldo Trasporti Sistemi Ferroviari
Årstal: 2000
Land: Italien
Yderligere information
De gode eksempler er udarbejdet af Design for Alle.dk ©